01 November 2010

Study Week

Assalamu'alaikum..


Disini, saya ingin berkongsi sedikit mengenai rumus dan islam. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua. Ketika saya sedang menghafal antiviral drug yang sangat banyak untuk inhibit genome synthesis (subjek BMT301), tiba-tiba terdengar dialog kwn2 ini. Demikianlah, lebih kurang..

kawan1: sy tak ingat la bnda ni~
kawan2: haa.. klu mcm ni ingat yg ni..


Saya Takut Hantu
Kalau Saya Hantu
Tak Takut Saya

S stand for Sin
K stand for Cos
T stand for Tangen
(rumus matematik)

Mungkin kita nampak biasa saja rumus ini.. Tetapi bagi saya, tidak. Mengapa saya kata begitu? Cuba kita lihat pada ayat yang pertama.

Saya Takut Hantu : ia melambangkan akidah kita sbg seorang muslim di mana Hanya Allah yg berhak ditakuti..

Bagi ayat yang kedua pula iaitu Kalau Saya Hantu: words kalau itu sendiri tak dibenarkan dalam islam. Ia melambangkan yang kita tidak bersyukur dgn ap yg kita ada. Qada' dan qadar yang telah Allah tetapkan sejak di Luh Mahfuz lagi.

Astaghfirullah.. Tapi, kita menganggap ia sebagai perkara biasa dalam kehidupan kita seharian.
Apabila sesuatu perkara yang tidak diingini terjadi kepada kita..

kita mengeluh:
"kalaulah perkara tadi tak jadi.. tentu sekian, sekian, sekian.."
"kalaulah ak tak buat mcm tu.. mesti mcmni..."


Islam adalah cara hidup. Dari sebesar2 perkara hingga sekecil2 perkara.. dari memerintah negara hingga mengetip kuku sekalipun, islam ajar. Subhanallah. Indah sungguh islam ini. Semoga kita diberi kekuatan untuk istiqamah dalam melaksanakan islam sebagai cara hidup kita dalam hari-hari kita. InsyaAllah.

Apa2 pun ia hanyalah rumus. Tapi mungkin dari rumus saja, bimbang pula jika kita terjemahkan ia dalam kehidupan kita.

Adakah kita merasa izzah dengan islam dan bersyukur dengan nikmat iman dan islam yg sedang kita rasai ketika ini..?

6 ulasan:

jAuh hAti berkata...

selalu sebut 'kalau itu','kalau ini'

T_T

Umir Yasha berkata...

tulah.. tak sedar kan.. mmg tak dibenarkan tau..ada srg ust. ni sebut.. sang isteri suka mgeluh, kalau itu dan kalau ini... dan tgjwab si suami utk mnggtkan tntg ini.. tak baik ckp klu2 ni..pkara da blalu..biarknlah.. ada hikmah yg Allah susun..subhanallah.. ^_^

semoga diberi kkuatan utk mgamalkan apa yg disampaikan..

nasihat2 kn lah skit klu ak sebut klu2 ni eh.. hihi.. ;D

jAuh hAti berkata...

tp mcmana pulak kalu kita sbt 'kalu' ats kslhn kta sniri?

cthnya:

"kalo aku stdy awal2 msti xmcmni"

xpun

"kalo aku tak pksa dia dtg,msti dia xkena marah"

Raja Umir Yasha berkata...

hmm, entahlah amal.. lebih baik tanya ustazah bahiyah yg hg suggest kt hana tu..hihi..

ok,tp setahu ak lah.. mmg tak elok kalau2 ni.. Allahu'alam.. :D

jAuh hAti berkata...

hehe

baiik!

erm lg satu

perkataan "nasib baik"

juga berkait rapat dgn Qada n Qadar

wallahu'alam

Raja Umir Yasha berkata...

haah mal..sbenarnya istilah 'nasib baik' pn tak digalakkan tau..

mane ad 'nasib baik' dlm hdup kta ni.. bila kta sbut mcmtu..seolah2, perkara yg terjadi tu satu kebetulan..

mane ad prkara yg kebetulan dlm hdup ni kan..

smua Allah dah susun siap2.. sptutnya kta ckp, Alhamdulillah, Allah izin blaku sperti demikian dan demikian.. Allahu'alam..

;)