18 April 2011

my first time



Assalamu'alaikum sume..sekarang dah masuk minggu exam. ok, tapi saya nak mencuri masa sedikit utk menulis blog yg dah lame tak tulis..hu2..asyik letak artikel je kan.. kali ni sy nak berkongsi.. ok, semalam sy n kawan2 gi satu ceramah ni..memang terbaek pengisian dia.. tibe2 sebelum berangkat, rum3 tanya, nak pakai purdah tak? erk..purdah..? hmm, menarik juga.. sbb dlm hati mmg teringin nak pakai.. ape rase dia ek?

seperti biase, dlm ape pn yg kita buat, sentiasa kena betulkan niat..spya Allah terima amalan kita..

mula2 mmg tak selesa, rase sesak napas dsbgnya.. tapi alhamdulillah, segalanya berjalan lncar.. takde ap2 effect pn.. ;P..

tapi, tapi.. tapi.. niatnya tak nak dikenali.. n sbg fitrah, kita sbg mslimat tak nak tarik perhatian sape2.. klu tak pakai purdah pun, kita mmg sentiasa diperhatikan.. tapi, bila pakai purdah ingatkan kurg sikit perhatian org pd kita.. rupanya.. hmm..

ok, secara kesimpulannya, secara pribadi, mmg tak suka klu jadi perhatian.. TT_TT

komen pliz? sharing is caring rite? ;)

18 ulasan:

langitbirupelangiungu berkata...

salam...ehem2! mak cikkkk...da pakai purdah eyh?? terexcited lak! heee
lame xjumpa, wlopon duk stu usm..kih3~

Raja Umir Yasha berkata...

weh..takpun..huhu..ak g ceramah semalam..saje nak try..ayuni yg ajak..kitrg pakai bdua..aik..rajin plak hg tgk blog eh..tau takpe..sob3..TT_TT

Ismi Ammar berkata...

salam..
lonjakan paradigma y baik..

moga terus istiqamah dgn perubahan kearah kebaikan..

insyaAllah

Raja Umir Yasha berkata...

ammar: pakai sat ja ni..2 pn kat luar usm..insyaAllah..amin..

Ismi Ammar berkata...

:-bd

jAuh hAti berkata...

sumting bout niat la

kak Hidayah Nawawi masa usrah dulu selalu pesan

'kalau kita betul-betul ikhlas, kita takkan terusik dengan kata-kata orang'

Raja Umir Yasha berkata...

amal: yup..thanx yg..=') sgt berkesan di hati..niat nk try ja sbbnarnya.. mmg rase xlyk nk pakai... tp niat tu ad.. rasenye rmai je yg berniat kan.. ;)

Raja Umir Yasha berkata...

sebenarnya mcmni..dlm hati, mmg rase tak yakin sgt nak pakai..tapi cuba juga nak pakai..sbb tu jadi plbagai konflik dlm diri..

jadi pgajaran utk masa akn dtg.. ;)

Huszaimi berkata...

Assalamulaikum..
pengisian purdah rupanya..
ya bagus la satu langkah yang terbaik..
~first time memang mcm tu..kalau dibuat selalu menjadi kebiasaan..
~perhatian orang ni tak boleh nak dielakkan.. mungkin diri yang terperasan ja orang tgk.. caranya jangan kerap berada di luar jika perkara yang tak perlu..
~skrang di negara2 Eropah wanita islam memakai purdah/niqob ni dah menjadi kebiasaan..maka kita perlu mengubah suasana jangan suasana mengubah kita..insyaAllah..

~teringat jemaah masturah dari Sudan yang dihantar ke Penang ari tu..bukan saja muka.. dengan mata2 sekali ditutupnya dengan jaring2..

Raja Umir Yasha berkata...

huszaimi: ya,1st time mmg mcm tu la agknya..trima ksih sbb faham..tpi takda kperluan lg kot nak pakai scra konsisten bt masa ni.. saja try2 dulu.. syukran bg pndgan.. mmg respect pd mreka yg mmpu konsisten pkai purdah..

Pmakaian purdah ni lebih utk melindung diri sebenarnya...Allahu'alam..

Ismi Ammar berkata...

kalu semua y berpakaian ketat dan terdedah kat luar sana berfikiran sama macam pengkomen2 kat sini kat lebih baik..

moga Allah beri hidayah pada mereka..amin..

Huszaimi berkata...

Yep lebih lagi dari tu dan ada hikmah disebaliknya.. em.. yang mana berkemampuan atas diri .. penting sekali ada keinginan di hati..

Ammar : InsyaAllah yang mana belum lagi tahu kita bgtau dengan hikmah dan kasih sayang yang mana dah tau kita doa semoga Allah swt berikan taufiq dan hidayatNya untuk sama2 dapat amalkan dan semua orang dapat tutup aurat dengan sempurna..

p/s : jangan dok kafe tekun lama2.. bahaya.. kadang2 non muslim ni pun kena tegur juga supaya lebih bersopan...

Raja Umir Yasha berkata...

huszaimi: pembetulan.ceramah tu pgisiannya bukan pasal purdah..tapi tntg haraki dll..

insyaAllah..

Huszaimi berkata...

Pengisian entri.

Raja Umir Yasha berkata...

oh..baik.

smga diredhai

Tanpa Nama berkata...

dimalaysia berpurdah menjadi sesuatu yang ganjil ,
kita akan dilihat ganjil jika kita berpurdah ,kerana terlalu sedikit mungkin hanya 2 - 10 orang shj nisbahnya ,jd mulakan dari kamu,kamu dan kamu ...yg tahu tentang kebaikan berpurdah ,mngkin satu hari nanti ia akan menjadi satu fenomena di malaysia ,



"lantakkan je orang yg berfikiran negatif tu "

jika sesuatu perkara yg baik itu di mulakan oleh kita dan diikuti oleh orang yg lain ,bertapa besarnya ganjaran yang bakal kita dapat ..

kini di ngra prancis sudah terdapat pengharaman purdah , bukan hanya islam shaja yg marah tentang keputusan itu , pengharaman itu juga tidak disenangi oleh orang yahudi di ngra itu ,mereka menentang ..

dimalaysia purdah itu seolah2 menjadi haram ,tnpa pngharam oleh undang2 ..kerana kita rata 2 melihat isu pakaian yg tiada penyudah dn penyelesaiannya ,kalau bertudung pn lebih suka mnmpkkn bongol unta yg dharamkn dr menyembunyiknnya ,dulu tidak pula jd isu ???setelah ada dalil yg mengharamknnya ,jd lg ramailh manusia mengikuti jejak lngkh itu ..bukn tingglkn nya malah mengikut sepert apa yg diharamkn

pelikkan manusia ,yg haram suka buat ,yg wajib?? letak pi masjid ...kalutnya pemikiran

mereka lebih mengharamkn perkara yg menjadi suruhan dunia dari suruhan agama ..

sy rasa jabatan agama perlu mwujudkn isu etika bertudung cara islam bagi mengalak kn orang malaysia bertudung dengan betul ....kamu akan lihat lebih ramailah manusia memilih untuk bertudung cara islam dari bertutup kepala nmpk jambul ,nampk bonggol,nmpk telinga ,nampk rambut dn mcm 2 lg nmpk ...

kalau kamu pakai purdah ,orang pertama yg suka tentu ramai sekali...termasuk ibu bapa kamu .

sy sokong anda bercita2 ingin memakai purdah ,teruskn agar usha anda diredhoi oleh allh swt.

Tanpa Nama berkata...

terlalu sukar untuk mencari orang yg berpurdah dan bertudung labuh ,tp ramai pula manusia yg pakai tudung biasa-biasa shj ...jd ganjil adalh pilihan ..untuk kebaikan islam ,promote islam dengan pemakaian ..

Raja Umir Yasha berkata...

tanpa nama: insyaAllah..jzk atas pndgan..

*promot islam dgn pemakaian...

jzk, smga diredhaiNya..