19 Julai 2010

Buku Baru..

Assalamu'alaikum..

Pada beberapa hari yg lepas, slepas singgah ke booth storm reader di padang kawad, sy terus bergegas ke gerai buku yg satu lagi..

selepas belek punya belek, tiba-tiba Allah takdirkan untuk bertemu dgn sebuah buku yg bertajuk rabiatul adawiyah..Lihat bukunya saja hati sy seolah2 tertarik utk mbelinya.

Tajuk buku tersebut ialah Rabiatul Adawiyah Perindu Cinta Abadi

Saya memang teringin utk mengenali wanita yg sgt hebat itu.. Tahulah juga sikit tntg kisahnya. Tapi tak sedetail setelah sy mbaca kisah hidupnya dalam buku tersebut hasil tulisan Ustaz Zahiruddin Zabidi.. Bila dibaca sinopsis dibelakangnya tanpa berfikir panjang lagi, sy terus mbelinya.. doa sy dalam hati, smga ada mnfaat utk diri sy.. Biarlah melabur sedikit asalkan ada mnfaat yg dapat sy kutip..

Di sini, sy nak ceritakan sdikit tntg ap yg terkandung dlm buku ini..

Rabiatul Adawiyah adlah ank keempat drpd 4 org adik beradik.. Beliau lahir dlm kluarga yg sgt miskin.. Ayahnya merupakan org yg soleh,warak dan zuhud.. begitu juga ibunya..Sebelum klahiran Rabiah ke dunia, ayahnya yg bernama Ismail al-Adawiy telah bermimpikan Rasulullah dan baginda telah mberikan beberapa pesanan kpdnya.. antaranya adalah Rabiah akan menjadi seorang yg luar biasa suatu hari nanti..

Disaat kanak2 lain bermain2 dgn riang gmbira, Rabiah mghabiskan wktunya dgn al-Quran.. Pada usia seawal 10 tahun beliau telah mghafal 30 juzuk al-Quran..
Rabiah seorg yg sgt cantik dan anggun.. beliau pun terus mbesar.. Dalam pada itu, Allah mgujinya dgn mngambil insan yg plg dia syg dkm hidupnya iaitu ayahnya swktu dia kcil. tidak berapa lama kmudian ibunya pula pulang mghadap Ilahi.. Rabiah tidak bersedih walhal ketiga2 kakaknya sgt sedih ats kmatian kedua org tua mreka..

hendak tahu kenapa?bacalah buku ni.. selamat mbaca..

dialog Rabiah kpd dirinya..selepas Rabiah sedar stelah melelapkan matanya sketika.. Dia pun bersyair:

'Wahai diri ini,

Berapakah lamanya engkau perlukan bagi melelapkan dirimu,

Sampai bila dirimu akan berbaring,

Hampir juga terus engkau tidak mampu bangkit,

Kecuali tatkala sangkakala ditiukan,

Maka bangkitlah diri ini dan wajibkan dirimu,

Kerana diri ini akan mendatangiNya'.



serikandi yg hebat keikhlasannya dlm beribadah kpd Allah.

Tiada ulasan: